تصور نکنیم که قرائت بدون معرفت اثری نداردکه این وسوسه شیطان است.
حضرت آیت الله بهجت میفرمودند:
اگر کسی بلد نیست قرآ را بخواند ،آنرا باز کند و صفحات آنرا با محبت نگاه کند.
این محبت اثر زیادی دارد،همانگونه که امام (ره) فرمودند که این نامه ای از طرف محبوب به عاشق است؛ گرچه عاشق از مفاد آن باخبر نباشد.
در زمان جنگ بعضی از رزمندهها نامه ای برای مادرانشان میفرستادند و زمانیکه بدست مادرانشان میرسید،گاهی مادر سواد خواندن نداشت ولی نامه را دهها بار میبوسید و می بویید و بارها به دیگران میداد تا برایش بخوانند و هیچوقت ازاینکار خسته نمیشد،چون از طرف محبوبش بود،بدانیم که قرآن هم نامه محبوب ماست.
پيامبر خدا فرمودند:
زمانى كه فاطمه را ديدم، به ياد صحنهاى افتادم كه پس از من براى او رخ خواهد داد، گويا مىبينم ذلت وارد خانه او شده، حرمتش پايمال گشته، حقش غصب شده، از ارث خود ممنوع گشته، پهلوى او شكسته شده و فرزندى را كه در رحم دارد سقط شده؛ در حالى كه پيوسته فرياد مىزند: وا محمداه!؛ ولى كسى به او پاسخ نمىدهد، کمک مىخواهد؛ اما كسى به فريادش نمىرسد.
او اول كسى است از خاندانم كه به من ملحق مىشود؛ و در حالى بر من وارد مىشود كه محزون، نالان، غمگين، حقش غصب و شهيد شده است.
مرد از همسرش انحرافات جنسی را میبیند و اعتراض نمیکند.از آنچه از طریق خودفروشی بدست آورده میگیرد و میخورد .اگر انحراف سراسر وجودش را فراگیرد اعتراض نمیکند.به آنچه انجام میشود و درحقش گفته میشود گوش نمیدهد.
الزام الناصب،ص 195
حضرت علی :
مرد را برای پوشیده نگه داشتن همسرش سرزنش میکنند.
بشارت الاسلام.ص133
حضرت علی(ع):
مرد اموال فراوانی در راههای غیر مشروع خرج میکند و کسی به او اعتراض نمیکند ولی از خرج پولی کم در راه خدا بازداشته میشود.
گاه تصور میشود که این آیه با احادیث فراوانی ک میفرماید « نیت گناه ،گناه نیست» مخالف است.برخی از مفسران بزرگ در پاسخ این اشکال گفته اند: مراد از جمله « ما فی انفسکم» صفات و اخلاق خوب و بد است که در دل ثابت و مستقر شده است؛مانند: ایمان ،کفر، دوست داشتن،دشمن داشتن و امثال این صفات که در جان آدمی ثابت شده و اعمال او از آن صفات سرچشمه میگیرد؛ اما مطالبی که گاهی بی اختیار به ذهن میرسد، مانند فکر گناه _ که بدون اختیار به ذهن برسد و انسان تصمیم بر انجام آن نداشته باشد_ مشمول معنای این آیه نیست.
نکاتی درمورد آیه 285 سوره بقره
فضیلت قرائت دو آیه آخر سوره بقره:
روایت بسیاری در فضیلت دو آیه آخر بقره هرکس این دو آیه را بعد از نماز اعشا بخواند ثواب کسی را دارد که تمام شب را به عبادت و نماز پرداخته همچنین فرموده اند اگر در خانه ای این آیه خوانده شود شیطان نمیتواند به آن خانه وارد شود.
بستن چشمها در نماز مانع شرعی ندارد (و نماز را باطل نمیکند)، گر چه مکروه است.
مالیدن دستها به صورت بعد از قنوت در حال نماز کراهت دارد، ولی نماز را باطل نمیکند.
در همهی نمازهای واجب و مستحب، مستحب است که در رکعت دوم پس از پایان حمد و سوره و پیش از رکوع، دستها را به دعا بردارد و دعا بخواند. این عمل را «قنوت» مینامند.
مستحب است پس از نماز، سجدهی شکر کند یعنی به قصد شکر همهی نعمتها و نعمت توفیق الهی بر نماز، پیشانی را بر زمین بگذارد و بهتر آن است که سه مرتبه یا بیشتر بگوید: «شُکْراً لِلّهِ».
نیت که در نماز واجب است همان قصد انجام نماز برای خداست و لازم نیست در دل خود یا به زبان مثلاً بگوید: چهار رکعت نماز ظهر میخوانم قربة الی الله.
در این آیه کلمه «دَین» بکاربرده شده و نه قرض؛ زیرا قرض فقط در مبادله دوچیز که مانند یکدیگرند ،بکارمیرود ؛ مثل اینکه کسی چیزی را وام میگیرد که مانند آن را برگرداند؛ ولی دَین ،هرگونه بدهکاری را _ خواه از طریق قرض گرفتن باشد یا معاملات دیگر_ شامل میشود؛ مانند اجاره و صلح و خرید و فروش که یکی از دو طرف ،چیزی را به عهده بگیرد. از این آیه که طولانی ترین آیه قران است ،هجده دستور درمورد مقررات داد و ستد مالی استفاده میگردد.که به ترتیب ذکر میشوند:
1- هرگاه شخصی به دیگری قرضی داد یا معامله ای گردید و یکی از طرفین بدهکار شد، برای اینکه هیچگونه اشتباه و ادعایی بعدا" پیدا نشود، باید قرارداد با تمام خصوصیات نوشته شود.
2- برای اینکه جلب اطمینان شود و قرارداد از مداخلات احتمالی طرفین سالم بماند،نویسنده باید شخص سومی باشد.
3- کاتب باید در نوشتن قرارداد حق را در نظر بگیرد و عین واقع را بنویسد.
4- تنظیم کننده سند که از احکام و شرایط معامله اطلاع دارد به پاس این موهبتی که خدا به او داده نباید از نوشتن قرارداد شانه خالی کند بلکه باید طرفین معامله را در این امر اجتماعی کمک کند.
5- یکی از طرفین معامله ،قرارداد را املا کند ، یعنی بگوید تا کاتب بنویسد اما کدامیک از طرفین؟ آیه میگوید بدهکار؛ یعنی آنکس که حق برگردن اوست.
6- بدهکار بهنگام املا باید خدا را در نظر بگیرد و چیزی را فروگذار نکند و همه را بگوید تا کاتب بنویسد.
7- اگر بدهکار ،سفیه( کسی که نمیتواند امور مالی خود را سرو سامان بخشد و ضررو نفع خوش را تشخیص دهد) ،ضعیف(کوتاه فکر و کم عقل و مجنون) و گنگ و لال بود،سرپرست او باید بجای او قرار داد را املا کند و تنظیم کننده سند بنویسد.
8- ولی و سرپرست باید در املا و اعتراف بدهی ،عدالت و منافع کسی را که سرپرست اوست ،در نظر بگیرد و از انحراف از حق دوری جوید.
9- علاوه برنوشتن ،طرفین باید در قرار داد خود دو شاهد بگیرند.
10 و 11- این دو شاهد باید بالغ و مسلمان باشند.
12- یک مرد و دو زن نیز میتوانند شاهد قرار گیرند.
13- شهود باید مورد اطمینان باشند.
14- در صورتیکه شهود دو مرد باشند ،هرکدام میتوانند مستقلا" شهادت بدهند؛ اما در صورتیکه یک مرد و دو زن باشند،باید به اتفاق یکدیگر شهادت بدهند تا اگر یکی از آن دو زن بدلیل مسائل عاطفی تحت تاثیرقرار گرفت و ادای شهادت اشتباهی کرد ،دیگری یاداوری کند.
15- بدهی کم باشد یا زیاد باید آنرا نوشت.
16- در صورتیکه معامله کاملا نقدی باشد ،نوشتن قرارداد الزامی نیست.
17_ در معامله نقدی گرچه تنظیم سند و نوشتن لازم نیست ،باید شاهدگرفت.
18- هیچگاه نباید نویسندۀ سند و همچنین شهود بخاطر رعایت حق و عدالت مورد آزار و اذیت قرار گیرند.
نبض خودتون رو بگیرید
اگر ارتفاع داشت و به راحتی قابل لمس بود
یعنی گرم مزاج هستید
اما اگر اینطور نبود !!!
اونقدر گرمی بخورید تا نبضتان گرم شود
خانم ها وقتی سرد مزاج میشن به شدت بدبین و بدگو و تندخو و افسرده میشن
راه درمانش هم خوردن گرمی است
دانش آموزانی که توی مدرسه تیزهوشان بودن
بعداز مدتی معدلشان میاد پایین...
فک میکنید علتش چی بود؟؟
استاد تحقیق میکنه و متوجه میشه که توی بوفه مدرسه ساندویچ کالباس
( که به شدت سرد هست ) فروخته میشه
با تغییر غذای بوفه
معدل دانش آموزان بعد از 3 ماه به حالت اولش برمیگرده
واسه همینه که ابوعلی سینا میگه؛ "کند فهمی ناشی از سردی مغز است"
و میگه اگه میخواهید بر جامعه ای حاکم بشید
به اونا ترشی (به شدت سرد) بدید ولی خودتون عسل
(به شدت گرم) بخورید
و این مصداق همونه که میگن ترشی نخوری یه چیزی میشی !!!!!!
اگر فرزند زیبا، شجاع، باهوش و قوی میخواهید
باید غذاهای گرم مزاج را بر سر سفره افزایش بدهید
ترسویی، افسردگی، ضعف، بی حالی و بی ارادگی ناشی از سردی بدن است
شب ها غذای سرد نخورید
چون صبح همراه با کسالت بیدار میشوید
در وعده شام از ماست، ماهی، مرغ، برنج و انواع غذاهای سرد استفاده نکنید چون احتمال سکته را به شدت افزایش میدهد
شام باید گرمی باشد
که هم با مقدار کم سیر شوید و خواب خوب و سنگینی داشته باشید و هم صبح سرحال و سحر خیز باشید
شام گرم حجمش کمتر و قوتش بیشتر است
غذاهای گرم زود هضم تر هم هستن
یکی از موادی که میتواند معده را جمع کند و بدن را گرم کند نعناست
نعنا استریل کننده و ضد سم در معده و گوارش است و طبیعتش گرم است
خانم ها
به روش های مختلف از نعنا استفاده کنید
در انواع غذاها به طور مناسب بریزید
چای نعنا بهترین چای برای اعضای خانواده است
و کوکوی نعنا یکی از بهترین غذاها برای وعده شام است
دختری 21 ساله از شدت سستی پاها و ضعف میگه دارم ام اس میگیرم....
جناب دکتر خیراندیش میفرمایند
دلیل سستی بدن و پاهاتون فقط فقط سردی بدنتونه
مشکل این دخترخانم با تغییر رژیم غذایی شکرخدا حل میشه
پس سردی و گرمی بدنتان را تنظیم کنید
اگه کاری کنیم که خانم ها بعد از زایمان از کاچی استفاده کنند
افسردگی پس از زایمان به کل از بین میره
خانم ها به طور معمول مزاجشون سرد هست
بر اثر زایمان ضعیف هم که میشن
توی بیمارستان هم که بهشون ماکارانی و مرغ و ماهی میدن
معلومه که افسردگی میگیرن ...
پس مواظب طبع بدنتون باشید
لطفا نشردهید شاید خیلیها نمیدونن و با استفاده از این مطالب مشکلشون حل بشه .
در کوچه باد مي آيد، خبري در راه است. بادي که مي وزد، آبستن عزاي بزرگي است که خواهد رسيد. توفاني که تنها قصد ويراني کلبه عشق را دارد،کلبه حقيقت، کلبه وحي و توحيد.
برخيز؛ هنوز اسلام نيازمند خطبه هاي توست. هنوز اميرالمؤمنين (ع) انقلاب و غيرت فاطمى تو را پشتوانه خويش مي خواهد. برخيز و با همين نيمه جان مجروح، با همين پيکر زخم خورده در کوچه هاي شهر جاري شو. درِ تمام خانه هاي خواب برده را با دست هاي عصمت خويش بکوب تا بيدارشان کنى و پايمال شدن وصيت و ميراث رسول را سکوت نکنند.
يگانه دختر پيامبر اکرم(ص) در نزد مسلمانان برترين و والامقام ترين بانوي جهان در تمام قرون و اعصار مي باشد. مادري چون خديجه دارد که بايد گفت اسلام مرهون زحمات آن بزرگوار است. در دامن پدري چون پيامبر گرامي پرورش يافت، شوهري چون اميرالمومنين دارد که بيش از سيصد آيه از قرآن شريف درباره او نازل شده است و فرزنداني چون حسن، حسين، زينب و کلثوم دارد که اگر نبودند، قطعا اسلام نبود.
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند: بي شک فاطمه عليها السلام حوريه اي است که به صورت انسان آفريده شده است.
( همان، ج 78، ص 112.)
داستاني آموزنده از حضرت فاطمه (س) :
روزى امام حسن مجتبى عليه السلام وارد اتاق مادرش ، حضرت زهراء عليها السلام گرديد، ديد که مادرش در حال رکوع نماز است و براى مردها و زن هاى مؤ من با ذکر نامشان دعا مى کند.گوش کرد، که ديد مادرش فقط براى ديگران دعا مى نمايد و براى خويش ، هيچ دعائى نمى فرمايد، جلو آمد و اظهار داشت : اى مادر! چرا مقدارى هم براى خودت دعا نمى کنى همان طورى که براى ديگران دعا مى نمائى ؟حضرت زهراء سلام اللّه عليها پاسخ داد:
اى فرزندم ! اوّل ما بايد به فکر نجات همسايه باشيم و سپس براى خودتلاش و دعا کنيم.
آري امروز رحيل رحلت، گوهر گراني را از صدف حيات به معراج رسانيده است و عاشقان و شيفتگانش را به سوگ نشانده است. امروزه پس از گذشت ساليان متمادي همچنان مزار سرور بانوان جهان مخفي است و کسي از محل آن آگاه نيست. مسلمانان و بخصوص شيعيان در انتظار ظهور امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) بزرگترين منجي الهي و يازدهمين فرزند از نسل فاطمه (عليها السلام) در ميان ائمه مي باشند تا او مزار مخفي شده مادر خويش را بر جهانيان آشکار سازد و به ظلم و بي عدالتي در سراسر گيتي، پايان دهد.
ايام سوگواري حضرت فاطمه زهرا (س) را به تمام مسلمانان جهان تسليت عرض میکنیم.
التماس دعا
از امام صادق (ع) نقل است:
"گناهِ گرفتن یک درهم ربا،بزرگتر است از اینکه انسان محرم در بیت الحرام هفتاد بار زنا کند."
نیز از ایشان روایت است:
"ربا ازنظر بزرگی گناه ،هفتاد بخش دارد که کوچکترین آن مانند کسی است که در بیت الحرام به مادرش تعرض کند."
در روایتی از پیامبر نقل شده:
"در شب معراج ،بمردمی برخورد کردم که از شدت بزرگی شکمهایشان نمیتوانستند از جایشان بلند شوند.ازجبرییل پرسیدم :اینها چه کسانی هستند؟گفت :اینها کسانی هستند که (در دنیا) ربا میخوردند و خداوند درباره آنها فرموده: کسانیکه ربا میخورند،(در قیامت) برنمیخیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان دیوانه شده اند و اینان مانند فرعونیان هستند که ( در برزخ) هر صبح و شام بر آتش عرضه میشوند و میگویند :پروردگارا چه زمانی قیامت برپا میشود؟!"
******************** یه اشتباه توی این سه جمله هست اگه تونستی پیداش کنی یه جایزه ی تپل بهت میدم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
هر سه تاش درست بود.
جایزت پیش خداس
فکرشو کردی اگه اینو تو دوتا گروه دیگه بفرسی چند تا صلوات ختم میشه؟
تازه قسمتی از ثوابش هم به خودت می رسد پس یالا به اندازه ی معرفتت بفرس.
****************
اما هدف از این پیامها چیست؟
1. روزانه چنین پیامهایی در شبکه های اجتماعی می چرخد که به ظاهر برای ثواب بردن اجباری و.. ارسال می شوند، اما در حقیقت، نوعی سواستفاده از مخاطب است که با گول زدن فرد و فریب او، مثلا! عملی مستحب انجام دهد!
حال آنکه در اسلام، انجام کاری بدون نیت (حسن فاعلی) و آگاهانه عمل کردن، پاداش ندارد و لذا چنین پیامهایی بی ارزش و پوچ هستند.
2. همچنین این پیامها، با هدف خرافاتی نشان دادن مسلمانان تهیه می شوند تا چنین نتیجه بگیرند که مسلمانان! چنان ساده اندیش هستند که با روخوانی یک جمله آن هم برای کشف اشتباهاتش!! از خدا جایزه می گیرند!
3.این پیامها، با این جمله شروع می شود که "اشتباه" موجود در آیه یا دعا را پیدا کنید. تا در ذهن چنین القا شود که امکان اشتباه! و خطا و.. در آیات و دعاها وجود دارد و سپس در مرحله بعد ارسال پیامهایی در سطحی بالاتر،که نه اشتباه #املایی، که مثلا! کشف! اشتباهات #محتوایی متون دینی را #عادی سازی نمایند.
اجازه ندهیم دین به خرافات آلوده شود.
با بازنشر مطلب از @roshangarii به صف روشنگران بپیوندید.
امام صادق (علیه السلام):
باپایدارے ،سلامت..وباعجله ،پشیمانے حاصل میشود وهرڪ๛ ڪه ڪارے را در وقت غیرآن انجام دهد،در وقت غیر خود به نتیجه میرسد.
هرچشمے در روز قیامت گریان است مگر سه چشم:چشمے ڪه از تر๛ خدا گریه ڪرده،چشمے ڪه از آنچه حرام است پوشیده شده وچشمے ڪه در راه خدا بیدار مانده.
بیدارے روا نیست مگر در سه چیز:شب زنده دارے براے خواندن قرآن یا طلب علم یا عروسے باشد ڪه به همسر خود هدیه شده است.
سه چیز است ڪه هیچڪ๛ در آنها عذرے ندارد:
اداے امانت به صاحبش ،چه نیڪوڪار باشد و چه بدڪار ،و وفاے به عهد چه براے نیڪوڪار باشد و یا براے بدڪار، و نیڪے به پدر و مادر ،چه نیڪوڪار باشند چه بدڪار.
حضرت علی (ع) میفرماید:
صدقه پنهانی ،کفاره گناهان است و صدقه آشکار ،از مرگ بد جلوگیری میکند.
در روایت دیگری آمده است:
هفت کس هستند که خداوند آنها را در سایه لطف خود قرار میدهد در روزیکه سایه ای جز سایه او نیست :(یکی از آنها) کسی است که صدقه پنهانی میدهد بطوریکه دست راست او از صدقه ای که دست چپ او داده،آگاه نمیگردد.
خواب دیده بود در ساحل دریا در حال قدم زدن باخداست
روبرو در پهنه آسمان صحنه هایے از زندگیش به نمایش در آمد.متوجه شد ڪه در هر صحنه دو جاے پا در ماسه فرو رفته است ،یڪے جاے پاے او دیگرے جاے پاے خدا!
وقتے آخرین صحنه از زندگیش به نمایش درآمد،متوجه شد ڪه خیلے از اوقات سختترین و ناراحت ڪننده ترین لحظات در زندگے او بوده و این واقعا او را رنجاند و از خدا سوال ڪرد :« خدایا تو گفتے چنانچه تصمیم بگیرم ڪه با تو باشم همیشه همراه من خواهے بود ولے متوجه شدم در بدترین شرایط زندگے فقط یڪ رد پا وجود دارد.نمیفهمم چرا؟ نمیفهمم چرا در مواقعے ڪه بیشترین احتیاج را به تو داشتم ،مرا تنها گذاشتے ؟!»
و خدا پاسخ داد:
« فرزند عزیز و گرانقدر من ! تو را دوست دارم.هرگز تنهایت نگذاشتم.زمانیڪه تو در آزمایش ورنج بودی،فقط یڪ جاے پا میدیدے و این درست زمانے بود ڪه من تو را بر دوش گرفته بودم.»
برگرفته از ڪتاب:شما عظیم تر از آنے هستیدڪه مے اندیشید به قلم مسعود لعلے
رسول خدا (ص) بعد از من اقوامے مے آیند ڪه غذاهاے لذیذ و رنگارنگ میخورند .بر مرڪبها سوار میشوند .همچون زنے ڪه براے شوهرش آرایش ڪند آرایش میڪنند.همچون زنها خودنمایے میڪنند.سیماے آنها چون پادشاهے طغیانگر است.آنها منافقین امت در آخرالزمان هستند ڪه مشروب میخورند ،قمار میبازند،ازخواسته هاے نفس پیروے میڪنند،از نماز جماعت دورے مے گزینند.بهنگام شب زنده دارے میخوابند.و در مورد نماز صبح سستے میڪنند.مثل آنها مثل درخت "دِفلی" است ڪه شڪوفه هاے بسیار زیبا و طعمے بسیار تلخ دارد.گفتارشان حڪیمانه و ڪردارشان بیمارگونه است و بیماریشان علاج ناپذیر.
منتخب الاثر.ص427
رسول اڪرم (ص):
و آن هنگامے است ڪه ثروتمندان را احترام ڪنید و مستمندان را خوار بشمارید .و در محافل و مجالس ببینید ڪه مردم به دنبال ثروتمندان هستند.
در روایتے ڪه ذیل این آیه نقل شده میخوانیم:
شیطان همواره میگوید انفاق نڪنید ڪه خودتان فقیر خواهیدشد؛ ولے خدا بشما وعدۀ آمرزش وخود و افزونے میدهد.یعنے اگر در راه خدا انفاق ڪنید هم شما را مے آمرزد و هم به فضل خدا ،جاے آن مال را پر میڪند.
شب جمعه را اعمال بسيارى است كه ما در اينجا تنها به ذكر چند عمل بسنده میكنيم:
اوّل: بسيار گفتن «سُبْحانَ اللّهِ، وَ اللّهُ أَكْبَر، وَ لَا إِلَه إِلاّ اللّهُ» و زياد صلوات فرستادن، روايت شده: جمعه، شبش تابناك و روزش بس روشن است، پس ذكر «سبحان اللّه، و اللّه اكبر، و لا اله الاّ اللّه» بگوئيد و بر محمّد و آل محمّد بسيار صلوات فرستيد و در روايت ديگر آمده: كه كمترين صلوات در اين شب، صد مرتبه است، و هرچه بيشتر باشد بهتر است.
مستحب است در آخر روز پنجشنبه به اين صورت استغفار كنند:
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ تَوْبَةَ عَبْدٍ خَاضِعٍ مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ لا يَسْتَطِيعُ لِنَفْسِهِ صَرْفا وَ لا عَدْلا وَ لا نَفْعا وَ لا ضَرّا وَ لا حَيَاةً وَ لا مَوْتا وَ لا نُشُوراً وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ الْأَبْرَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً .
دوّم: آنكه در شب جمعه اين سوره ها را بخواند كه از براى هريك فوائد و ثواب بسيار روايت شده: بنى اسرائيل [اسراء] كهف، سه طس [شعراء و نمل و قصص] سجده، يس، ص، احقاف، واقعه، حم سجده، حم دخان، طور، اقتربت، جمعه و اگر فرصت نشد همه را تلاوت كند، واقعه و سوره هاى قبل از آن را انتخاب كند،
سوّم: آنكه در شب جمعه در ركعت اوّل نماز مغرب و ركعت اوّل نماز عشاء سوره «جمعه» و در ركعت دوّم نماز مغرب سوره «توحيد» و در ركعت دوم عشا سوره «اعلى» را بخواند.
چهارم: خواندن شعر را در شب جمعه ترك كند؛ زيرا در حديث صحيح از امام صادق عليه السّلام روايت شده: براى شخص روزه دار و شخص محرم و نيز در حرم خدا و در روز جمعه و در شب آن روايت كردن شعر مكروه است.
راوى به حضرت عرض كرد: هرچند معناى آن شعر مطلب حقى باشد، فرمود: هرچند شعر به حق باشد.
شايد اصرار روايات بر ترك خواند شعر در شب و روز جمعه به خاطر اين باشد كه اهل ايمان از قرائت قرآن و دعا و مستحبات شب و روز جمعه باز نمانند و ثوابهاى عظيم و بهره هاى وافر الهى را از دست ندهند.
پنجم: در حق مؤمنين بسيار دعا كند، چنانكه حضرت زهرا عليها السّلام بسيار دعا می كرد و روايت شده اگر براى ده نفر از برادران مؤمن كه از دنيا رفته باشند طلب آمرزش كند بهشت براى او واجب مى شود.
ششم: دعاهاى مخصوص شب جمعه را بخواند كه آن دعاها بسيار است و ما به ذكر یکی از آنها بسنده مى كنيم: به سند صحيح از امام صادق عليه السّلام روايت شده: هركس در شب جمعه در سجده آخر نافله شب اين دعا را هفت بار، بخواند، هنگامى كه از آن فارغ شود، آمرزيده شده باشد.
و اگر در هر شب اين دعا را در سجده آخر نافله شب بخواند، بهتر است.
و آن دعا اين است:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ اسْمِكَ الْعَظِيمِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي ذَنْبِيَ الْعَظِيمَ .
هفتم: دعاى «كميل» را بخواند.
هشتم: دعاى «اللّهمّ يا شاهد كلّ نجوى» را كه در شب عرفه هم خوانده مى شود، بخواند.
دهم: انار بخورد، چنانكه امام صادق عليه السّلام در هر شب جمعه ميل ميفرمود، و اگر هنگام خوابيدن بخورد، شايد بهتر باشد، چه آنكه روايت شده: هركه وقت خوابيدن انار بخورد تا صبح در جان خود ايمن خواهد بود.
✍ بعضى از مردم علاقه چندانى به كودكان خود نشان نمى دهند، يا اگر علاقه دارند اظهار نمى كنند، و در رفتار با آنان خشن و تند، و سخت گيرند، اينان بدانند كه با اين روش، كه روشى غيرانسانى و اسلامى است خود را از رحمت حق محروم مى كنند.
مردى به محضر رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) آمد و گفت : تاكنون فرزندم را نبوسيده ام.
حضرت فرمود : همانا كه اين مرد اهل آتش جهنم است.
در اين زمينه فرقى بين دختر و پسر نيست، دختر و پسر عنايت خدا، و هر دو فرزند انسانند، آنان كه دختردار مى شوند، و به اين خاطر چهره درهم مى كشند، روحيه اى همانند روحيه اعراب زمان جاهليت دارند، و وجودشان آلوده به حماقت است.
برگرفته از کتاب نظام خانواده در اسلام / آیتالله انصاریان
در تفسیر این آیه روایات فراوانے نقل شده ڪه از آنها استفاده میشود ڪه نام این شخص ،"عُزَیر " یا "اِرمیا " _ از پیامبران بنے اسراییل _ بوده است .بخت النصر بر مردم بیت المقدس پیروز گشت و همه چیز را تخریب ڪرد.و ساڪنانش را از دم تیغ گذراند.راز تسلط بخت النصر بر آنها را ترڪ امر به معروف و نهے از منڪر نگاشته اند.ارمیا چون این ویرانے و قتل عام را مشاهده ڪرد از شهر خارج شد و گفت:« چگونه خداوند آنها را زنده خواهد ڪرد؟»حق تعالے او را صد سال میراند و سپس زنده ڪرد .برخے نوشته اند ڪه نخست چشمان او زنده شد و به اعضاے خود مینگریست ڪه چگونه استخوانها ڪنار هم مے آیند به هم میپیوندد و گوشت آنها را میپوشاند .وے همچنین مشاهده ڪرد ڪه چگونه رگها و مفصلها به هم متصل میشوند.
امیرالمومنین علے (ع) میفرماید:« هنگامیڪه عزیر ازخانواده خود خارج شد ،پنجاه سال داشت و زن او باردار بود،حق تعالے او را صد سال میراند وسپس زنده ڪرد .وقتے به خانه خود بازگشت ،پسرے صد ساله داشت درحالیڪه خود عزیر همچنان پنجاه ساله بود .پس پسر او بزرگتر از خود او بود.» او به غذا و نوشیدنے خود ڪه انگور و انجیر و آب میوه بود نگاه ڪرد و دید ڪه هیچیڪ فاسد نشده و پس از صد سال تازه مانده است.خدا بدین وسیله خواست گوشه اے از قدرت نامحدود خویش را به او بنماید .این پیامبر الهے سپس با چشمان خویش ڪیفیت زنده شدن و مراحل اسڪلت بندے مرڪب خویش را نیز مینگریست.وقتے این حقیقت را با چشمان خویش مشاهده ڪرد ،گفت :« اعلم ان الله علے ڪل شے قدیر»
آیت الله بهجت:
بهتر از ایشان برای رهبری سراغ ندارم.
خواب دیدم در مجلسی حضرت امام زمان (عج) باعلمای برجسته حضور داشتند که شما (رهبرانقلاب) وارد شدید حضرت برخاستند و شما را به کنار خود دعوت کردند.
(منبع مجله پنجره، شماره ۱۹۷)
احکام ویژه ایام انتخابات مطابق با فتاوای رهبر انقلاب
شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.
شرکت در انتخابات واجب عینى است.
خروج از منزل جهت شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.
اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.
صحبت کردن پشت سر کاندیداها جهت شناختنشان، در حد مشاوره، اشکال ندارد.
درخصوص دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.
روشن است ڪه همه پیامبران از آن جهت ڪه از طرف خداوند فرستاده شدند بر حق اند و ایمان به آنها ضروریست چنانڪه خداوند در آیه 285سوره بره از زبان مومنان میفرماید:« مادرمیان هیچیڪ از پیامبران خدا فرقے نمیگذاریم»
اما از جهاتی،بعضے از پیامبران بر دیگران فضیلت دارند این دونوع است:
1- از جهت بعضے از خصوصیاتے ڪه ویژه برخے پیامبران بوده مانند اینڪه خدا با حضرت موسے بطور مخصوصے سخن گفت یا به حضرت سلیمان پادشاهے داد و ... ڪه درمورد دیگر پیامبران چنین نبود.
2- از جهت درجات معنوے و نزدیڪے بخدا . بے شڪ در این مورد پیامبر اسلام برترین پیامبران خداست .اگر چه ایشان از نظر برترے نوع یڪم نیز بر بعضے برترے دارند.بعنوان مثال ڪتاب ایشان (قرآن ) ڪه ڪاملترین ڪتاب فرستاده شده از طرف خداست و به هیچ پیامبرے چنین ڪتابے داده نشده یا جانشینان ایشان(12 امام) ڪه هیچ پیامبرے چنین جانشینانے نداشته.
❣ نڪاتے درمورد آیه 255 سوره بقره
نقطه ے اوج قرآن
از امام صادق (ع) روایت شده :« ابوذر به رسول خدا عرض ڪرد : یا رسول الله مهمترین و پرفضیلتترین آیه اے ڪه برشما نازل شده ڪدام است؟ حضرت فرمود آیت الڪرسے .»
در روایتے از امام صادق(ع) میخوانیم : « براے هرچیزے نقطه اوج و ارتفاعیست و نقطه اوج قرآن،آیت الڪرسے است.»
امام علے (ع) در فضیلت این ایه فرموده:« باور نمیڪنم ڪسے اسلام را فهمیده یا در اسلام متولد شده باشد و شب را به صبح برساند و آیت الڪرسے را نخواند اگر بدانید ڪه در این آیه چیست در هیچ حالے آنرا ترڪ نخواهید ڪرد.پیامبر بمن فرمود: آیت الڪرسے را از گنجینه اے ڪه زیر عرش است به من دادند و چنین چیزے به هیچ پیغمبرے قبل از من داده نشده است.سپس امام علے (ع) میفرماید:از آن زمان ڪه این مطلب را از پیامبر شنیدم هیچ شبے را به سر نبردم مگر اینڪه آیت الڪرسے را قرائت ڪردم.»
قرائت آیت الڪرسے در اوقاتے ڪه ذڪر میشود فضیلت زیادے دارد.
پس از نمازهاے یومیه
هنگام خارج شدن از خانه
سوار شدن به وسیله نقلیه
هنگام مسافرت
هنگام خوابیدن
زیارت اهل قبور
و هر صبح و شام
شایان ذڪر است ڪه بنابر نقل مشهور ،آیت الڪرسے همین یڪ آیه یعنے تا " و هوالعلے العظیم" است و نه تا " هم فیها خالدون" .البته قرائت دو آیه ے بعدے نیز فضیلت دارد.
❣نڪاتے درمورد آیه 256 سوره بقره
اجبارے در دین نیست
اصولا اسلام و هر مذهب حقے ،از دو جهت نمیتواند جنبه تحمیلے داشته باشد.
1- بعد از دلایل روشن و معجزات آشڪار، نیازے به تحمیل نیست . ڪسانے بزور متوسل میشوند ڪه بدون منطق متین باشند و نه اسلام ڪه داراے منطق روشن و نیرومند است .
2- دین از یڪ سلسله اعتقادات قلبے ریشه میگیرد و امڪان ندارد تحمیلے باشد.اجبار میتواند جسم انسان را تسلیم ڪند ولے اعتقادات او را هرگز.البته این بدان معنے نیست ڪه اسلام هرگز به اجبار دست نزده و نمیزند بلڪه در سه مورد به زور و قدرت نظامے توسل جسته است.
1-محو آثار شرڪ پرستی.از نظر اسلام بت پرستے یڪ دین نیست بلڪه یڪ بیمارے و خرافه است و هرگز نباید اجازه داد جمعے در یڪ مسیر صددرصد غلط پیش بروند و به سقوط ڪشیده شوند.
2-در برابر ڪسانے ڪه نقشه ناامیدے و حمله به مسلمانان را میڪشیدند،دستور به جهاد دفاعے داده شده. وشاید بتوان گفت ڪه بیشترین جنگهاے اسلامے در زمان پیامبر از همین قبیل است.
3-براے ڪسب آزادے در تبلیغ .هر آئینے ڪه حق باشد میتواند بطور آزاد خود را معرفے ڪند و اگر ڪسانے مانع ازاین ڪار شوند دین میتواند بزور این حق را بدست آورد.
بهترین جامه ها ،جامه ایست ڪه از پنبه بافته شده باشد
و بعد از آن ڪتان است ،و جامه پشمینه را همیشه پوشیدن ڪراهت دارد.
اما گاهے از براے ڪراهت و یا دفع سرما،پوشیدن بد نیست.
چنانچه به سند معتبر از حضرت امیرالمومنین منقول است
ڪه بپوشید جامه ے پنبه را ڪه آن پوشش رسول خداست و پوشش ما اهل بیت است.
در حدیث معتبرے دیگر از امام صادق (ع) منقول است ڪه نباید پوشید جامه مو و پشم مگر از براے عذری.
حضرت رسول (ع) فرمود در آخرالزمان گروهے بهم رسند ڪه جامه پشمینه در تابستان و زمستان بپوشندو گمان ڪنند ڪه ایشان را به این سبب بر دیگران فضلے هست،آن جماعت را لعنت ڪنند ملائڪه آسمانها و زمین.
از حضرت امیرالمومنین منقول است ڪه ڪتان از پوشش پیغمبران است و از حضرت صادق (ع) منقول است ڪه پوشیدن ڪتان بدن را فربه میڪند.
๑۞๑,¸¸,ø¤º°`°๑۩ ❤️❤️❤️ ๑۩ ,¸¸,ø¤º°`°๑۞๑
برگرفته از کتاب:حلیه المتقین نوشته مرحوم علامه محمد باقر مجلسی
روزے پیامبر آبے آشامید،مقدارے آب ته ظرف باقے ماند،ڪودڪے ڪه در آنجا بود گفت: یا رسوالله! بقیه آب را بمن بدهید.
در همان لحظه چند بزرگ سال گفتند یا رسول الله ! براے تبرڪ باقیمانده آب را بما بده.
پیامبر فرمود:اول نوبت ڪودڪ است .
سپس به او فرمود : آیا اجازه میدهے آب را به بزرگترها بدهم؟!
ڪودڪ پاسخ منفے داد .
پیامبر آب را به ڪودڪ داد.
❣گشاده رو،نرم خو و خوش برخورد بود. ❣گشاده رو،نرم خو و خوش برخورد بود. هرچه را میل نداشت،بجاے انتقاد ،نسبت به آن تغافل میڪرد. ❣گشاده رو،نرم خو و خوش برخورد بود. ڪسے را از خودش مایوس نمیڪرد. ❣گشاده رو،نرم خو و خوش برخورد بود. اهل جدال ،چانه زنے و سرگرم شدن به حرفهاے بیهوده نبود ❣گشاده رو،نرم خو و خوش برخورد بود. از ڪسے مذمت نمیڪرد . ❣گشاده رو،نرم خو و خوش برخورد بود. جز در امورے ڪه امید پاداش بود،سخن نمیگفت. ❣گشاده رو،نرم خو و خوش برخورد بود. هنگام خنده با مردم میخندید و هنگام تعجب و تحسین نیز،آنان را همراهے میڪرد. ❣گشاده رو،نرم خو و خوش برخورد بود. اگر ڪسے ڪه ناآشنا و غریب بود،در گفتار و رفتار به حضرت جفا میڪرد،او را تحمل مینمود. ❣گشاده رو،نرم خو و خوش برخورد بود. تا گفتار ڪسے از حق تجاوز نمیڪرد ،آن سخن را قطع نمیڪرد و هنگامیڪه میدید سخنان ڪسے از مرز حق میگذرد، یا با نهے خود و یا با ترڪ جلسه سخن او را قطع میڪرد.
اگر صلوات را با اشاره و با لطافت از تہ دل بفرستے تا هفت آسمان بالا مے رود،ولے اگر فقط از نظر صداے ظاهرے بلند صلوات بفرستے چندان بالا نمے رود.در سلام کردن هم ھمین قاعده حاڪم است.
ملاعلی همدانی رفت مشهد خدمت آقای نخودکی و به ایشان گفت:مرا موعظه کن.
ایشان گفت:مرنج و مرنجان.
گفت خب مرنجانش راحت است.کسی را نمی رنجانم .اما مرنج را چه کنم؟
ایشان جواب داد:خودت را کسی ندان.
عیب کار ما این است که ما خودمان را کسی میدانیم.تا کسی به ما میگوید بالای چشمت ابروست عصبانی میشویم.حالا کسی اعصابش ناراحت است و تند است و تند صحبت کرده ،نباید شما ناراحت شوی
وقتی خودمان را کسی بدانیم از همه می رنجیم.
از امام صادق در ذیل این آیه نقل شده است: محافظت نماز یعنی روی آوردن انسان به نماز و مراقب وقت آن بودن؛بگونه ای که هیچ چیزی او را از نماز باز ندارد و هیچ چیزی او را مشغول نکند.
در روایتی از امام علی در ضمن وصایای ایشان به محمدبن ابی بکر میخوانیم: نماز را در وقت معین بجای آر ... و به سبب اشتغال ،نماز را به تاخیر نینداز ،و باید همه کارهای تو تابع نمازت باشد.
❣نکاتی درمورد آیه 239 سوره بقره
امام کاظم در پاسخ به این سوال که اگر شخصی گرفتار حیوان درنده ای شود و وقت نماز فرارسد و از ترس آن درنده نتواند حرکت کند،چگونه نماز بخواند؟فرمود: باهمان وضعی که دارد،باید نماز را بخواند ؛هرچند پشت به قبله باشد .رکوع و سجود را با اشاره،درحالیکه ایستاده است ،انجام دهد.
❣نکاتی درمورد آیه 245 سوره بقره
پیامبر اکرم فرمود: هرکس صدقه ای بدهد،دو برابر آنرا در بهشت خواهد داشت.
الان دیگه آرایش خانمها مخصوص شوهراشون نیست و همه میتونن صورتهای آرایش کرده اوناروببینند
حالا اگه شوهر بیچاره راضی نباشه که خانمش با چهره ی آرایش کرده و مانتو بیرون بره،به چنین مردی میگن؛بدبین هستی!
بهش میگن؛قدیمی فکر میکنی
میگن؛متحجر
میگن اصلا بیمارهستی!
آخر سرهم بهش میگن؛امروزی نیستی!
امروزی بودن به این معناست که هر کسی میتونه به خانمت هر جوری که بخواد نگاه کنه،،باهاش خوش و بش کنه و گاهی اوقات هم ی شوخی مرموزانه داشته باشه!
امروزی بودن یعنی ،گذشت اون زمانیکه غیرت هر مثقالش به اندازه ی جون آدمها ارزش داشت،الان کیلو چند میخرند؟!
خدا،اگه امروزی بودن ،اینه ،من میخوام همیشه مرد دیروز باقی بمونم
خدای خوب من ،من میدونم امروزی بودن به این شیوه رو دوست نداری
خدا امروز که این جوریه،فردا چی میخواد بشه؟!
ساکنان دریا پس از مدتی صدای امواج را نمیشنوند،چه سخت است قصه عادت
به یاد داشته باش!
هر لذتی که از حرام می چشی
پروردگارت لذتی شیرینتر از حلال را،از تو خواهد گرفت
و ذائقه ات تغییر خواهد کرد
روزے گدایے ، نزد هندوانه فروشے رفت و گفت براے رضاے خدا ے هندوانه ای بمن ببخش
هندوانه فروش گشت و گشت و یڪ هندوانه خراب ڪه قابل خوردن نبود و پیداڪرد و به گدا بخشید
گدا وقتے هندوانه را دید دست در جیبش ڪرد و پولش را درآورد و گفت این تمام پولے هست ڪه امروز بدست آوردم بیا بگیر و یڪ هندوانه خوب بمن بده.
هندوانه فروش رفت و یڪے از بهترین هندوانه هایش را آورد و به گدا داد.
گدا رو ڪرد به هندوانه فروش و گفت: تو بخاطر پول بهترین هندونه ات رو بمن دادی،اما وقتے گفتم براے خدا بمن هندوانه اے ببخش،گشتے و خرابترین هندوانه ات را بمن بخشیدے
در روایتی آمده است که امیرالمومنین شنید کسی به قنبر _ خدمتکار با وفایش _ دشنام داد و قنبر خواست مقابله ی به مثل کند.امام او را صدا زد و فرمود:
آرام باش و کسی را که به تو دشنام داد،رسوا شده رها کن که در اینصورت ،خدای رحمان را راضی کرده ای و شیطان را خشمگین و دشمنت را مجازات کرده ای.قسم به خدایی که دانه را شکافت و جانداران را آفرید ،انسان با ایمان با هیچ چیزی همانند حلم و بردباری،خدای خود را خشنود نمیکند و شیطان را با هیچ چیزی مانند سکوت خشمگین نمیسازد و آدم احمق را بخاطر کار زشتش با هیچ چیزی مثل سکوت در برابر (بی ادبی های ) او مجازات نمیکنند.
از بچه ها نپرسیم پدرت را بیشتر دوست داری یا مادرت ؟
هرگز به بچه هایتان بیشتر دو سال شیر مادر ندهید و شخصیت آنها را وابسته دهانی نسازید.
از بچه های فامیل راجع به معدل درسیشان نپرسیم.
سرزده به خانه کسی نرویم.
راجع به متراژ و قیمت خانه صاحبخانه از او سوال نپرسید .راجع به قد و وزن و سن اشخاص و مسایل شخصی انها مثل ایا نماز میخوانید ایا روزه اید سوال نپرسید.
وقتی برایمان مهمان می آید تلویزیون را خاموش کنیم .
از عروس و داماد خود به فرزندانمان بدگویی نکنیم.
وقتی پدر یا مادری فرزندش را تنبیه کرده جلوی بچه طرفداری بچه را نکنیم.
در تربیت فرزند دیگران حتی نوه هایمان هیچ دخالتی نکنیم.
هرگاه برای تولد بچه ای کادو میبرید اگر خواهر ,برادری دارد حتما برای آنها هم چیزی ببرید.
هدایایی را که برای ما مناسب نبودند به دیگران هدیه نکنیم.
بدون اجازه همسایه مهمانی با صدای موزیک بلند در منزل نگیریم.
در مکان های عمومی اگر فرد سالمندی ایستاده شما ننشینید.
در مترو و اتوبوس به افراد زل نزنید.
موقع رانندگی داخل ماشین بغلی را نگاه نکنید.
وقتی چراغ سبز میشود با بوق اعلان نکنید.
به رانندگی خانومها خرده نگیرید.
وقتی پیاده راه میروید اخم نکنید.
وقتی دوستانتان را بعد مدتی میبینید,هرگز
نگویید :چقدر پیر شدی؟
یا ازبین رفتی.راجع به ظاهر کسی قضاوت نکنید.
به آرامی غذا بخورید.مخصوصا وقتی مهمان هستید بیشتر از کنار هم غذا خوردن لذت ببرید تا خود غذا.
باران که می آید کنار پیاده رو ها آهسته برانیم
هنگام برف شاخه درختان جلو خونه را تکون دهیم
به رستورانهای فست فود که میروید خودتان ظرف غذایتان را داخل سطل بیندازید.
همیشه زباله های خود را تفکیک کنید.همیشه در پله برقیها در سمت راست بایستید و سمت چپ را همیشه برای مردمی که عجله دارند خالی بگذارید.
در متروها و اتوبوسها بدانیم حق تقدم با کسانی هست که قصد پیاده شدن دارند سپس افرادی که سوار میشوند.
تمام وقتتان را صرف سریالهای بی سر وته نکنید.به ورزش و مطالعه بها دهید.
پولهای شما برای بانک های شهر نیستند.بیشتر خرج خودتان کنید و تا جایی که امکان دارد به مسافرت بروید.
اگر متاهل هستید هرگز بدون اطلاع همسرتان به جایی نروید.همیشه او را در جریان بگذارید.
همیشه حلقه ازدواج در دستتان باشد.اگر کوچک شده در اسرع وقت سایز آنرا درست کنید و به دست کنید.
در محیط کار لباس رسمی بپوشید و هرگز صندل راحتی به پا نکنید یا صندل تابستانه با جوراب نپوشید.
هر سال به دندانپزشکی بروید .اگر سالی یک دندان خراب را هم درست کنید.دندانهایتان همیشه سالم میمانند.
به افراد بیمار یا معتاد یا اقلیت ها به چشم یک انسان عادی نگاه کنید و با آنها رفتار عادی و محترمانه داشته باشید.
خرافاتی از قبیل چشم شور و دست خوب و بد و از این قبیل را دور بریزید و مانند انسانهای به روز و محترم تفکر داشته باشید.
برای دعا کردن از زبان عادی و خودمانی استفاده کنید نیاز نیست زیاد آن را پیچیده کنید.
✿
مقام معظم رهبری:
اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم،رییس فضای مجازی کشور میشدم!
رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست،
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید ،میتوانید یک کلمه حرف درست خودتان را
به هزاران مستمعی که شما را نمیشناسند ،برسانید!
این فرصت فوق العاده ای است؛
مبادا این فرصت را ضایع کنید !
اگر ضایع شد خداوند متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد!
1391/7/20
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
مشکل کارهای ما اینه که برای رضای همه کار میکنیم،جز خدا"شهیدابراهیم هادی"
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
شهادت تیر و ترکش نیست؛آنروز که خدا را باهمه چیز و در همه جا دیدیم و نشان دادیم،شــــــهـــیــــد شده ایم
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
در زمین عشـــقـــی نیست که زمینت نزند،آســمــــان را دریاب
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
تنها و تنها خــــــداست که می ماند